Παρασκευή 15 Δεκεμβρίου 2017

Εννοιολογική φυσική , Προδρόμου Μαρία


Επιχείρησα, από περιέργεια, να βρω μια εικόνα που να αναπαριστά σε ικανοποιητικό βαθμό το Δημοκριτειο κοσμολογικό μοντέλο.

Δεν έχω εντοπίσει κάτι το αξιόλογο.

Τελείωσα μονάχα το πρώτο κεφάλαιο "Τα άτομα και το κενό" που αναλύει μερικώς μερικές σκέψεις του Δημόκριτου και συνειδητοποιώ το μεγάλο εννοιολογικό χάσμα που υπάρχει μεταξύ της νοήσεως του Δημόκριτου και των σύγχρονων φυσικών.

Όχι μονάχα ο Αριστοτέλης, ο Επίκουρος και οι σύγχρονοι τον αντέγραψαν αλλά ούτε ήταν σε θέση να συλλάβουν και να εισάγουν νέες έννοιες.

Οι βασικές έννοιες που διδάσκονται τα παιδιά σήμερα λανθασμένα, και ότι εξέλιξη υπήρξε οφείλεται στις εννοιολογικές συλλήψεις αυτής της διάνοιας.

Πιστεύω ότι πριν προχωρήσουμε σε οποιαδήποτε μαθηματική διατύπωση, οφείλουμε πρώτα εννοιολογικά να συλλάβουμε τις σχέσεις που διέπουν το σύμπαν. 

"Γιατί", για παράδειγμα το σύμπαν λειτουργεί έτσι.

Τα μαθηματικά είναι ένα υπέροχο εργαλείο, το οποίο όμως παραμένει ανενεργό δίχως το σωστό εννοιολογικό περιεχόμενο που πηγάζει από την εννοιολογική φυσική. Υπό αυτήν την έννοια οποιαδήποτε μαθηματική εξέλιξη δεν μας βοηθάει.

Νιώθω συνεπαρμένη γιατί ο Δημόκριτος μπόρεσε να συλλάβει ένας μέρος του απείρου , ένα μέρος της θεότητας κι αυτό χρησιμοποιούντας μονάχα την διανόηση του. 
Μπόρεσε να συλλάβει το γιατί (μερικώς).

Τα μαθηματικά απλα περιγράφουν με λέξεις όπως τα κείμενα μια ιστορία, το γιατί. Η ποιότητα της περιγραφής εξαρτάται από την αντίληψη του κάθε ανθρώπου. Κατά πόσο μπορεί να εισχωρήσει σε βάθος στην ουσία των όντων και των σχέσεων που διέπουν αυτές Καθαρότητα. Ακρίβεια. Σαφήνεια.

Ίσως σε μια άλλη κοινωνία όπου η παιδεία θα λάβει σωστά θεμέλια οι επιστήμες να διδάσκονται διαφορετικά.

Θεωρώ λοιπόν, ότι η εννοιολογική φυσική θα έπρεπε να μπει ως μάθημα στα σχολεία.

Είναι μια παλαιά μεν, αλλά ταυτοχρόνως και καινούργια έννοια .


Από τον Δημόκριτο στο μέλλον.

Προδρόμου Μαρία
Θεσσαλονίκη 2017

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου